رعاية المؤتمرات

رعاية المؤتمرات الأونلاين

بعض أصحاب الأعمال أو الأكاديميين من دول العالم المختلفة بينظموا مؤتمرات أونلاين دون للحاجة للسفر والذهاب لأماكن مختلفة سواء كان على مستوى البلد الواحدة أو على مستوى العالم وبيتم استخدام وسائط تعليمية عادة فى الندوات دى بتساعد فى تحسين الصوت وجودة الصورة .

ونظرا لانتشار النوع ده من الندوات على الإنترنت , بعض الشركات وأصحاب المواقع بيعرضوا رعايتهم لتنظيم الندوة ومتابعتها وتوفير الوسائط اللازمة للتواصل الجيد بين الحضور من خلال الدعم الفنى . والبعض الآخر بتساعد فى جذب عدد من المشاهدين لحضور الندوة أونلاين فى حالة إذا كانت دورة تعليمية غير مقتصرة على جمهور محدد فقط.

من الممكن الحصول على مبلغ من المال مقابل جذب عدد من المشاهدين أونلاين أو تنظيم الندوة لكن مهم جدا تتأكد من المحتوى اللى هتقدمه الندوة منعا لفقد مصداقيتك عندهم.

أحد الأمثلة على رعاية الندوات التعليمية هى شركة M-ize

الشركة بتتولى عمل ندوات تعليمية لعملائها فى تخصصها ” الهاتف المحمول والشبكات الاجتماعية” لتوفير قدر كافى من المعلومات يمكن الاستفادة منها فى التعامل مع خدماتها

المحاضرين بيكونوا متخصصين على قدر كبير من المعرفة والشركة بتتولى رعاية الندوة ودعوة الحضور لمشاهدة الندوة أونلاين أو فى أى وقت لاحق.

 

 

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.