بيع المنتجات

بيع المنتجات

مش لازم يكون عندك محل خاص بيك على أرض الواقع عشان تقدر تبيع منتجات أنت بتعملها أوحتى وسيط ليها .. يكفى أنك عندك موقع أو حساب على الشبكات الاجتماعية تقدر تسوق بيه منتجك.

5 حاجات تعملها عشان تبيع أونلاين

  • قرر أنت هتبيع إيه!

الخطوة الاولى أنك تحدد المنتجات والخدمات اللى هتبيعها , والمنتجات دى ممكن تكون منتجات فريدة من نوعها أو أنك تكون وسيط بين البائع والمشترى أو أنك بتتولى عملية شحن البضائع. ولمساعدتك فى أنك تختار المنتج المناسب اللى هتبيعه أونلاين شوف الدليل الشامل للمنتجات اللى تقدر تبيعها أونلاين.

  • افهم السوق اللى شغال فيه

البحوث التسويقية ودراسة السوق المستهدف والمنافسين هتسهل عليك الطريق فى تحديد أسعار المنتجات- تصميم الموقع – شخصية العلامة التجارية – بناء

الاستراتيجية التسويقية الأساسية – وده كله بيساعدك فى عرض مزايا منتجك للعملاء المحتملين.

  • اختيار منصة للتجارة الإلكترونية تقوم بدور الكل فى واحد

اختيار المنفذ التجارى اللى هتبيع أونلاين من عليه مش أقل أهمية من المنتج اللى أنت هتبيعه , اتأكد من إنك اشتريت استضافة كاملة , “الكل فى واحد” all-in-one بيساعدك فى أنك يكون عندك موقع للبيع والشراء وفى الوقت نفسه بيوفر عربة الشراء الإلكترونية . والحل ده بيسهل عليك عدم الاستعانة بالأكواد داخل الموقع

أو دفع رسوم أونلاين على المبيعات.

 

  • ابنى متجرك الأونلاين

اختار نموذج للتجارة الإلكترونية أو تصميم يقدر يشتغل مع منتجك , اضبط الأقسام الخاصة بمنتجاتك وحمل قائمة الجرد اللى هتساعدك فى حساب المُباع والمُتبقى , ونظم طرق الشراء وأساليب الدفع. وميزة أخرى لمنصة ” الكل ف واحد” وهو تحسين الموقع على حسب تجربة المستخدمين ومحركات البحث .

  • سوق لموقعك واعلن عنه

بمجرد ماهيكون عندك متجرك الإلكترونى , الخطوة التالية هتبدأ تتواصل مع العملاء المحتملين , من خلال الشبكات الاجتماعية كوسيلة أساسية أو نظام المتابعة على البريد الإلكترونى والإعلان من خلال إعلانات الدفع مقابل النقر واللى هيزود ترتيبك فى محركات البحث ويزود من معدل تحويلات الزوار .

إيه هى المنتجات اللى قدرت تبيعها أو تشتريها أونلاين قبل كدا ؟؟

اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.